صفحه اصلی » مقالات » ​پوشیدنی‌ها را فراموش کنید، بلعیدنی‫ها در راه هستند!
موضوعات
​پوشیدنی‌ها را فراموش کنید، بلعیدنی‫ها در راه هستند!   547

پوشیدنی‌ها را فراموش کنید، بلعیدنی‫ها در راه هستند!

 

تا حالا ما با دستگاه‫هایی آشنایی داشتیم که پوشیدنی بودند، از ساعت‫های هوشمند که مکان و ضربان قلب ما را تحت‫نظر دارند گرفته تا عینک‌هایی که باعث تقویت عملکرد روزانه می‫شوند. در حالی‫که این گجت‫ها انقلابی بزرگ در زندگی روزمره انسان‫ها به‫وجود آورده‫اند و باعث تغییر نحوه برخورد انسان‫ها با سلامت و محیط پیرامونشان شده‫اند، دانشمندان پا را از این هم فراتر گذاشته‫اند و در حال کار بر روی بلعیدنی‫ها هستند.
بنابر اظهارنظر حسین رحمان، مدیرعامل Jawbone، این شرکت در حال حاضر مشغول کار بر روی ساخت وسیله‫ای برای ردیابی سلامتی است که قابل بلعیدن بوده و می‫تواند به شما اطلاع دهد که بدنتان در چه وضعیتی قرار دارد و نسبت به هر گونه دستگاه خارجی که روی پوست قرار می‫گیرد اطلاعات دقیق‫تر و جامع‫تری را در اختیار می‫گذارد. به گفته رحمان ممکن است که دو مدل سنسور برای این منظور وجود داشته باشد: یک مدل وقتی است که وقتی آن را می‫بلعید در طول عبور از سیستم گوارشی شما سلامت داخلی بدن را ردیابی و ضبط می‫کند و مانند غذای معمولی می‫توانید آن را از بدن خارج کنید. مدل دیگر ردیابی است که بطور دائمی در بدن می‫ماند و شروع به بدست آوردن اطلاعات از وضعیت سلامتی شما می‫کند.
 
 اخیرا دانشمندان موفق شده‫اند تا کامپیوتر بلعیدنی طراحی کنند. این کامپیوتر که به اندازه یک قرص است از معده انسان کمک می‫گیرد تا بتواند اطلاعاتی مانند فشار خون، عکس‫العمل بدن در مقابل دارو و حتی الگوی خواب را گردآوری کند. سپس این اطلاعات به گوشی تلفن همراه انتقال داده می‫شود و خود فرد می‫تواند تصمیم بگیرد که مایل است تا این اطلاعات با چه کسانی به اشتراک گذاشته شود: خانواده، پزشکان یا سایر کسانی که در بخش مراقبت و بهداشت کار می‫کنند. در نتیجه آن‫ها می‫توانند وضعیت سلامت بدن فرد را کاملا زیرنظر داشته باشند.
 این فناوری جدید، آینده بهداشت و مراقبت خواهد بود. ما همیشه عادت کرده‫ایم که به بیمارستان یا درمانگاه برویم و برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن آزمایش‌های مختلف و زیادی را انجام دهیم. اما با استفاده از این چیپ‌ست کوچک دیگر نیازی نیست که هر چند وقت یک‫بار به دکتر برویم یا این‫که یک ربات با فروکردن آمپول در بدن ما این‫گونه اطلاعات را بدست بیاورد.
 یکی از دکترها از این فناوری جدید انتقاد می‫کند و می‫گوید که بلعیدن چیپ مانند این است که شما در اتاق پرو لباس باشید و یک دوربین در آن اتاق کار گذاشته شده باشد. این چیپ‌ست در بدن ما چه می‫کند، به چه چیزی نگاه می‫کند. من با این چیپست احساس ناامنی می‫کنم.
ولی دکتر دیگری برای قانع کردن او می‫گوید: «فرض کن که بیمار من هستی و در بیمارستان تو را معاینه می‫کنم. آیا بهتر نیست که با بلعیدن یکی از این قرصها قادر باشی تا دو روز زودتر به خانه بروی یا این‫که دوست داری وقت خود را در گوشه‫ای از بیمارستان روی تخت بگذرانی.»
البته یک بحثی که در این‫جا وجود دارد آن است که اگر این چیپ‌ست درست کار نکند باعث بروز چه مشکلاتی در بدن می‫شود. هر چند که در حال حاضر از چنین چیپ‫‌ست‌هایی در بازیکنان فوتبال آمریکایی، آتشنشانان و فضانوردان استفاده می‫شود تا عملکرد داخلی بدن آن‫ها کاملا تحت‫نظر باشد. مثلا دمای بدن همیشه در حال تست شدن است تا اگر دما از حد طبیعی بالاتر رفت بتوان علت آن را پیگیری کرد.



انتشار: 1394/09/01 - 19:57:51