صفحه اصلی » مقالات » 7 روشی که هکرها می‎‎توانند از وای‎فای بر عليه شما استفاده کنند
موضوعات
7 روشی که هکرها می‎‎توانند از وای‎فای بر عليه شما استفاده کنند   549

7 روشی که هکرها می‎‎توانند از وایفای بر عليه شما استفاده کنند



فناوری انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی که ما آن را با عنوان وایفای میشناسیم علاوه بر اینکه استفاده از آن میتواند خیلی راحت باشد، اما در عين حال میتواند خیلی خطرناک هم باشد. در ادامه هفت روشی که ممکن است از طریق ارتباط وایفای اطلاعات محرمانه شما به بیرون درز پیدا کند و همچنین راههای جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

1- استفاده از هات اسپاتهای رایگان




این روزها میتوان در خیلی از اماکن آنها را پیدا کرد و در ایران خودمان نیز روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود. اما خیلی از آنها غیر قابل اعتماد هستند و زمانی که شما برای ارسال ایمیل و یا حتی حسابهای کاربری حساستر از طریق این هات اسپاتها به شبکه لاگین میکنید میتوانند توسط هکرها و با استفاده از نرم افزارهایی که به sniffer معروف هستند (که کارشان جمع آوری هر گونه اطلاعاتی است که شما با شبکه تبادل میکنید) مورد سوء استفاده قرار گیرند. استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) واسط میتواند با کدگذاری دادههایی که شما ارسال میکنید از آنها محافظت کند.

2- بانکداری آنلاین

 


ممکن است شما تصور کنید به دلیل امنیت بالای سیستمهای بانکی، زمان استفاده از یک وایفای مجانی نباید نگران امنیت آن بود، اما شرکت امنیت سایبری کسپرسکی میگوید بیش از 100 بانک در سراسر دنیا 900 میلیون دلار از سرمایه خود را از طریق حملات سایبری از دست دادهاند. بنابراین نمیتوان چندان هم به سیستمهای محافظتی آنلاین بانکها اتکا  کرد و باید توجه داشته باشید كه راههای گوناگونی برای سرقت از اطلاعات حساب بانکی شما وجود دارد. اگر میخواهید از شبکه وایفای رایگان کافی شاپ خود که کاملا به امنیت آن اعتماد دارید استفاده کنید، با بررسی دقیق نام شبکه اطمینان حاصل کنید که به شبکه دیگری متصل نشده باشید. راه اندازی یک اتصال باز از طریق یک روتر که توسط شخص دیگری در کافی شاپ راه اندازی شده باشد و نامی کاملا مشابه با نام شبکه وایفای کافی شاپ داشته باشد کار بسیار راحتی است.

3- روشن نگه داشتن تمام مدت وایفای

 


وقتی وایفای تلفن شما به طور خودکار فعال میشود، این امکان وجود دارد که بدون اینکه شما متوجه آن باشید به یک شبکه غیر امن متصل شويد. در صورتی که تلفن شما قابلیت وایفای مبتنی بر موقعیت مکانی را در خود دارد از آن استفاده کنید. این قابلیت زمانی که شما خارج از محدوده شبکههای ذخيره شده خود قرار داشته باشید وایفای را به طور خودکار خاموش کرده و زمانی که دوباره به محدوده شبکههای مجاز وارد میشوید آن را دوباره روشن میکند.

4- استفاده نکردن از فایروال

 


فایروال اولین خط دفاعی شما در برابر دست درازی مزاحمان مخرب است. فایروال تنها اجازه تبادل ترافیکهای مفید را از طریق کامپیوتر متصل به یک شبکه میدهد و جلوی نفوذ هکرها و بدافزارها را میگیرد. شما باید فایروال خود را تنها زمانی که نرم افزار آنتی ویروس شما فایروال اختصاصی خود را دارد خاموش كنيد.

5- گشت و گذار در وبسایتهای کدگذاری نشده

 


متاسفانه این آمار صحت دارد که 55 درصد از یک میلیون سایت برتر موجود در اینترنت از سیستم کدگذاری استفاده نمیکنند. یک وبسایت کدگذاری نشده اجازه میدهد تا تمام دادههای منتقل شده توسط هکرها قابل دیدن باشد. مرورگر شما وقتی یک سایت از امنیت برخوردار باشد را اعلام میکند. برای مثال، در مرورگر فایرفاکس شما یک قفل خاکستری رنگ را مشاهده میکنید و یا در مرورگر کروم یک آیکون قفل سبز رنگ نمایش داده میشود. اما حتی یک وبسایت امن هم نمیتواند شما را در مقابل sidejackerها (کسانی که میتوانند از طریق یک شبکه عمومی کوکیهای مربوط به وبسایتهایی که شما از آنها بازدید کردهاید را بدزدند) محافظت کند.

6- بهروزرسانی نکردن نرم‌افزارهای امنیتی

 


اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که شبکه اختصاصی شما به خوبی محافظت شده است، ابتدا میان افزار روتر خود را ارتقاء دهید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به صفحه مدیریت روتر خود رفته و بررسی کنید که آیا نسخه جدیدی برای میان افزار آن منتشر شده است. شما معمولا از طریق سایت تولیدکننده دستگاه میتوانید جدیدترین نسخه از میان افزار را دانلود كنيد.

7- امن نبودن وایفای خانگی شما

 


نیازی به گفتن نیست که انتخاب یک کلمه عبور پیچیده و تغییر نام پیش فرض ارتباطی وایفای از چه اهمیتی برخوردار است. همچنین شما میتوانید با فیلتر مک آدرسهای موجود در روتر تعیین كنيد که کدام دستگاهها اجازه اتصال به آن را دارند.
 



انتشار: 1394/09/07 - 17:28:45