صفحه اصلی » مقالات » 9 کاری که به جز عکاسی می‌توانید با گوشی همراه‌تان انجام دهید
موضوعات
9 کاری که به جز عکاسی می‌توانید با گوشی همراه‌تان انجام دهید   547

9 کاری که به جز عکاسی می‌توانید با گوشی همراه‌تان انجام دهید


 


باید گفت که دوربین گوشی شما نه تنها قادر است چیزی بیش از آن چیزی که چشم شما می‌بیند را ببیند بلکه می‌تواند چیزی بیش از آن چیزی که مغز شما می‌فهمد را نیز متوجه شود. با کمک برخی از اپلیکیشن‌ها این اتفاق می‌افتد.

بیشتر گوشی‌ها می‌توانند اینفرارد را ببینند

 


اگر به صورت مستقیم یک پرتو مادون قرمز یا اینفرارد را به سمت عدسی گوشی همراه خود بگیرید، می‌توانید این پرتو را ببینید. در غیر این صورت نمی‌توانید این نور نامریی را ببینید. البته نمی‌توان گفت که این ویژگی چندان ویژگی کاربردی باشد اما شاید بتوانید حداقل برای اطمینان از سالم بودن ریموت کنترل یا داشتن باتری از این ویژگی استفاده کنید.
این مسئله به این خاطر اتفاق می‌افتد که بسیاری از حس‌گرهای دوربین‌های دیجیتال دارای توانایی برای دریافت فرکانس‌های امواج نوری هستند که برای چشم انسان نامریی است اما گاهی مواقع این حس‌گرها می‌توانند این فرکانس‌ها را در صفحه نمایش گوش نمایش دهند. بسیاری از اسمارت‌فون‌های جدید نظیر Galaxy S5 ، S6، Moto X, One M9 یا Nexus 7 این ویژگی را دارند و حتی در گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر سامسونگ نیز این ویژگی دیده می‌شود.
البته در iPhone 6 یا  iPad Air 2 این ویژگی دیده نمی‌شود. شاید این به این خاطر باشد که این دستگاه‌ها به‌طور خاص دارای فناوری IR Cut Filters هستند تا بتوانند تصاویر با کیفیت بالاتری تولید کنند. البته برای این که طرفداران اپل را ناراحت نکرده باشیم باید بگویم که توانستیم این نور را در MacBook Air هم ببینیم.

صفحه‌نمایش تلسکوپ




بسیار ساده است اما شاید خود یک ترفند ساده باشد که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند و تنها کافی است که به این منظور عدسی گوشی هوشمند خود را در کنار یک تلسکوپ قرار دهید و آنگاه خواهید توانست تا تصاویری بزرگ شده را در سمت دیگر مشاهده کنید در واقع می‌توانید از اسمارت‌فون خود به عنوان صفحه‌نمایش یک تلسکوپ استفاده کنید. تصویر فوق توسط یک گوشی ساده و یک گوشی هوشمند گرفته شده است.

حس‌گرهای گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند جالب باشند


اگر از گرفتن تصاویر اشیایی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند خسته شده‌اید می‌توانید از راه‌حل‌های دیگر نیز استفاده کنید. دلیل این کار این است که بسیاری از مشتریان گوشی‌های هوشمند دارای حس‌گرهای CMOS هستند که تصاویر را به صورت صحنه‌های خط به خط  ثبت می‌کنند اما حس‌گرهای گران‌قیمت تر CCD می‌توانند تصاویر را به صورت یکجا ذخیره  کنند. مشکل تا زمانی که یک صحنه ثابت را عکس‌برداری می‌کنید از خود بروز نمی‌کند بلکه زمانی مشکلی در تصویربرداری خواهید داشت که از سوژه‌های متحرک عکس‌برداری کنید اینجا است که تصویر کمی از فرم اصلی خود خارج  می‌شود. اما  بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند سعی کردند با دستکاری‌های نرم افزاری مشکل را حل کنند گرچه حتی بسیاری از اسمارت‌فون‌های امروزی نیز دچار این مشکل هستند و در عکس‌برداری از سوژه‌های متحرک مشکلات زیادی دارند.
کلید تغییر حجم صدا می‌تواند تصاویر را ثبت کند
 
گرفتن تصاویر سلفی امروز واقعاً به یک تجارت تبدیل‌شده است اما باید گفت که گرفتن یک عکس سلفی کار چندان سختی هم نیست. اما شاید جالب باشد بدانیم که بسیاری از کاربران نمی‌دانند که می‌تواند حتی با کلید تغییر حجم صدای گوشی (البته در بیشتر مدل‌های گوشی‌های همراه در هر دو مدل iOS و اندروید)  یک عکس بگیرند.
در واقع نیازی نیست که کلید مجازی که در صفحه نمایش نشان داده می‌شود را برای گرفتن تصاویر استفاده کنید. همچنین این کلید برای هر دو دوربین جلو و عقب گوشی به‌خوبی کار می‌کند و می‌توانید از آن‌ها برای گرفتن عکس استفاده کنید و به‌خصوص برای تهیه تصاویر سلفی می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
چرا که  اگر بخواهید با دوربین اصلی گوشی یک عکس سلفی بگیرید نمی‌توانید کلید مجازی که در صفحه نمایش نشان داده می‌شود را ببیند. این ویژگی در بسیاری از مدل‌های گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آیفون امتحان شده است و به‌خوبی کار می‌کند.

نگاتیوهای قدیمی خود را اسکن  کنید


البته برای دیجیتالی کردن نگاتیوهای قدیمی راه‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها استفاده از ابزارهایی نظیر لوموگرافی  است که می‌تواند با کیفیت بسیار خوبی نگاتیوهای قدیمی را اسکن کند و تصاویر آن‌ها را دیجیتالی کند. اما اگر می‌خواهید یک راه سریع  و نه چندان مناسب را هم امتحان کنید می‌توانید از افکت‌های موجود در دوربین گوشی همراه خود به نام negative effect استفاده کنید که همان‌طور که می‌بینید می‌تواند به‌خوبی تصاویر ثبت شده در نگاتیو دوربین را ذخیره کند.

در حالت پانوراما زمانی که در حال حرکت هستید، تصویر تهیه کنید


بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی دارای ویژگی به نام پانوراما هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا بتواند تصاویر با طول زیاد بگیرد. در واقع دوربین این گوشی با چسباندن تصاویر مختلف به هم یک تصویر یکنواخت را به دست می‌دهد.  در برخی از این  اسمارت‌فون‌ها این امکان وجود دارد تا بتوانید در حال حرکت نیز تصاویر پانوراما تهیه کنید.

گوشی هوشمند شما می‌تواند بار کدها را بخواند


نه تنها بارکدها که QR کدها را نیز می‌تواند به‌خوبی بخواند. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن دارای تعداد زیادی اپلیکیشن هستند که می‌توانید به صورت رایگان آن‌ها را دانلود کنید و برای اسکن کدها از آن‌ها استفاده کنید.

دوربین گوشی  به شما همه چیز را می‌گوید


باید گفت که دوربین گوشی شما نه تنها قادر است چیزی بیش از آن چیزی که چشم شما می‌بیند را ببیند بلکه می‌تواند چیزی بیش از آن چیزی که مغز شما می‌فهمد را نیز متوجه شود. با کمک برخی از اپلیکیشن‌ها این اتفاق می‌افتد. به‌طور مثال، برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند متون داخل تصاویر را بخوانند. این اپلیکیشن‌ها از فناوری OCR بهره می‌برند که به آن‌ها این امکان را می‌دهند تا بتوانند کاراکترها را از درون محتوای دیجیتالی تصاویر تشخیص دهند. حتی برخی از نرم‌افزارها می‌توانند فونت‌هایی که در نوشتن متون در تصاویر استفاده شده است را نیز به‌خوبی تشخیص دهند.

گوشی هوشمند شما می‌توانند ضربان قلب شما را هم اندازه بگیرد


ابزارها و ابزارک های متعددی برای پایش تندرستی و سلامتی طراحی  ساخته و روانه بازار شده‌اند و البته بسیاری از سازندگان تلفن همراه هم مستقیماً حس‌گرهایی را در گوشی‌های خود قرار داده‌اند که می‌توانند در این زمینه بسیار خوب عمل کنند. اما فکر می‌کنید زمانی که بیشتر مردم سعی دارند تا ضربان قلب خود را اندازه بگیرند چه  می‌کنند؟ بسیاری از آن‌ها دو انگشت خود را روی گردن و شاهرگ خود می‌گذارند و به ساعت خود نگاه می‌کنند و به این ترتیب ضربان قلب خود را اندازه می‌گیرند اما خوشبختانه با داشتن یک گوشی هوشمند و یک اپلیکیشن مناسب، دیگر لازم نیست که این کار را انجام دهید.
توسعه‌دهندگان اپلیکیشن هایی چون instant Heart Rate که نسخه اندرویدی و iOS و حتی ویندوزی آن منتشر شده است چنین ادعا کرده اندا که برنامه‌های آن‌ها می‌تواند با استفاده از دوربین گوشی ضربان قلب را اندازه بگیرد. برای این منظور کافی  است انگشت خود را روی دوربین اصلی گوشی قرار دهید و اپلیکیشن را هم اجرا کنید این اپلیکیشن ها می‌توانند با الگوریتم‌های داخلی که دارند ضربان قلب شما را محاسبه کنند.
البته نمی‌توان از این ابزارها به عنوان ابزارهایی برای تشخیص‌های پزشکی استفاده کرد بنابراین نتایج حاصل نتایجی که بر پایه آن‌ها بتوان تشخیص‌های پزشکی انجام داد نیستند.
 



انتشار: 1394/09/25 - 19:52:25