صفحه اصلی » مقالات » آینده اندروید در دستان اپل؛ همه در کما‎
موضوعات
آینده اندروید در دستان اپل؛ همه در کما‎   555

آینده اندروید در دستان اپل؛ همه در کما‎

سازمان علائم تجاری و پتنت‌های ایالات متحده آمریکا بالاخره پتنت‌های اپل در مورد دستورات لمسی را معتبر اعلام کرد. این پتنت‌ها که یکی از مفصل ترین پتنت‌های کل تاریخ می‌باشند، در 364 صفحه تهیه شده‌اند و کلیه قابلیت‌های مرتبط با دستورات لمسی را شامل می‌شوند.
این پتنت‌ها باعث خواهند شد تا کمپانی‌های تولید کننده دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید مانند سامسونگ،ال‌جی و سونی با مشکلات بسیار جدی در بازار آمریکا مواجه شوند؛ چرا که اپل از همین حالا می‌تواند به راحتی فروش این گونه دستگاه‌ها را در آمریکا ممنوع کند.

اما این پتنت‌ها به چه معنی هستند؟ پاسخ، ساده است! هر کاری که با استفاده از ژست‌های لمسی ساده و پیچیده با استفاده از یک یا چند انگشت انجام گیرد، تحت مالکیت مطلق کمپانی اپل است.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از موارد موجود در این لیست، توسط اپل اختراع نشده‌اند، اما بر طبق یک تبصره، هر کمپانی که بتواند از یک فناوری قدیمی در سخت‌افزار جدید ساخت خود استفاده کند، می‌تواند آن را به نام خود پتنت کند.

از آن‌جا که اپل با تولید اولین آیفون، به عنوان اولین کمپانی سازنده گوشی‌های مجهز به صفحات نمایش چند لمسی خازنی شناخته می‌شود، می‌تواند تمامی قابلیت‌های مربوط به صفحات نمایش لمسی را به نام خود ثبت نماید.

در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط به معرفی اولین آیفون که توسط «استیو جابز» صورت می‌گیرد را مشاهده کنید. وی در این ویدیو به صراحت اعلام می‌کند که اپل، رابط کاربری این گوشی جدید را به طور کامل پتنت کرده است

اگر کمی با دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها آشنا باشید، می‌دانید که امروزه بسیاری از دستگاه‌های هوشمند، مجهز به صفحات نمایش چندلمسی خازنی هستند. برخی از کمپانی‌های مطرح جهان از جمله مایکروسافت، اچ‌تی‌سی و نوکیا مجوزهای استفاده از این فناوری‌ها در محصولات خود را از اپل خریداری کرده‌اند، اما بسیاری از کمپانی‌های دیگر از جمله سامسونگ و ال‌جی، از گرفتن مجوز سرباز زده‌اند و احتمالا به زودی با مشکل مواجه خواهند شد.

سازمان جهانی دیتا، اخیرا اعلام کرد که از هر 5 گوشی هوشمند فروخته شده در جهان، چهار دستگاه مجهز به سیستم عامل اندروید می‌باشد. حال، اپل می‌تواند با اعمال فشار، رقبای خود را مجبور به پرداخت جریمه کرده و یا فروش محصولات آن‌ها را به طور کلی غیر قانونی اعلام کند.

گزینه‌های پیش روی اندروید:

عدم استفاده از صفحات چندلمسی خازنی در محصولات کمپانی‌های نظیر سامسونگ، امری غیر قابل تصور به نظر می‌رسد، زیرا بسیاری از کاربران، به استفاده از دستگاه‌های مجهز به این فناوری عادت کرده‌اند.

اکنون، تنها یک راه حل جامع برای رفع این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده مجدد از کیبورد‌های سخت‌افزاری می‌باشد.

یکی از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند امروزی، قابلیت اسکرول و کشیدن می‌باشد. در پشت این قابلیت‌ها کدهایی وجود دارند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا به جای کشیدن انگشت خود در یک خط مستقیم، انگشت یا انگشتان خود را بر روی یک خط غیر مستقیم و زاویه دار بکشد و سیستم عامل به طور خودکار تشخیص خواهد داد که دستور لمسی وارد شده، یک خط مستقیم است. متاسفانه در بین پتنت‌های اخیر تایید شده اپل، این موضوع نیز وجود دارد و تولیدکنندگان برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی مجبور خواهند شد تا این بخش از سیستم عامل را به طور کلی حذف کنند و از کاربران بخواهند که دستورات لمسی کشیدنی خود را تنها با استفاده از کشیدن انگشت یا انگشتان خود در یک خط کاملا مستقیم وارد کنند.

حال، بسیاری از کمپانی‌ها امیدوارند تا دادگاه فدرال، مجوز ممنوع کردن فروش محصولات آن‌ها را باطل اعلام کند. اما انجام این کار چندان هم آسان نیست، زیرا برای مجاب کردن دادگاه به انجام این کار نیاز به ارائه شواهد و ادله قوی وجود دارد. به هر حال به نظر می‌رسد که احتمال باطل کردن این حکم در دادگاه فدرال، بسیار ضعیف باشد.

در این بین، تنها یک کمپانی تولید کننده ابزارهای اندرویدی در امان است و آن، کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی می‌باشد که طی یک توافقنامه با اپل، تمامی مجوزهای مربوط به صفحات نمایش چند لمسی خازنی را خریداری کرده است.

چندی پیش، اپل در یک مناقشه جنجالی که با ورود «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا پایان یافت، موفق شد جلوی فروش محصولات قدیمی‌تر سامسونگ در داخل خاک این کشور را بگیرد، اما انگار این موفقیت نیز برای یاران جابز کافی نبوده و آنها قصد دارند تا از فروش محصولات جدید و پرچمداران این کمپانی در آمریکا جلوگیری به عمل آورند.

برنده اصلی این مناقشه کیست؟

تایید پتنت‌های اپل نه تنها اثرات مخرب زیادی از خود بر جای گذاشته، بلکه مسبب بروز اثرات جانبی زیادی نیز شده است. تنها راه روشنی که پیش روی تولید کنندگان دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد، مهاجرت آشکارا به سیستم عامل ویندوزفون مایکروسافت است!

پیش از این، سامسونگ مجوز استفاده از برخی فناوری‌های مایکروسافت در دستگاه‌های غیر ویندوزفونی را خریداری نمود، حال، به نظر می‌رسد که روابط این دو کمپانی روز به روز بهتر و عمیق‌تر خواهد شد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بزرگ‌ترین برنده در این میان، ردموندی‌های هوشیار هستند که از هم اکنون خود را برای فروش مجوز ویندوزفون به کمپانی‌های بزرگ، آماده کرده‌اند.

اگر فکر می‌کنید که تمام ماجراها به همین جا ختم می‌شوند، دچار اشتباه شده‌اید زیرا، تمامی تولید کنندگان دستگاه‌های اندرویدی حتی اچ‌تی‌سی مجبور به پرداخت جریمه به کمپانی نوکیا برای نقض پتنت‌های این شرکت هستند. اما یک راه حل بسیار ساده برای این مشکل وجود دارد و آن مهاجرت از اندروید به ویندوزفون است که در آن صورت نیازی به پرداخت جریمه در این زمینه نیست. زیرا نوکیا نیز هم اکنون بخشی از کمپانی مایکروسافت محسوب می‌شود.

در این میان، تولید کنندگان تبلت‌های اندرویدی راهی به جز انتخاب ویندوز 8.1 در پیش روی خود ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، تمامی تبلت‌های تولید شده مجهز به یکی از سیستم‌های عامل iOS یا ویندوز خواهند بود.

اکنون، تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی علاوه بر اینکه مجبور به پرداخت جریمه به ازای فروش هر یک دستگاه اندرویدی به مایکروسافت و نوکیا هستند، هر لحظه ممکن است با خطر ممنوعیت فروش محصولات خود در آمریکا مواجه شوند یا اینکه مجبور خواهند بود تا به ویندوزفون مهاجرت کنند تا از شر مشکلات پتنتی خلاص شوند.

اگر شما نیز یکی از طرفداران پروپا قرص پرچداران اندرویدی مانند گلکسی اس4 هستید باید فکر خرید گلکسی اس 5 یا حتی گلکسی اس 6 را از سر خارج کنید چرا که در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به خرید یک دستگاه مبتنی بر iOS یا ویندوزفون خواهید بود.

اکنون یاران استیو جابز به آرزوی دیرینه وی مبنی بر نابود کردن کامل اندروید بسیار نزدیک شده‌اند.





انتشار: 1394/09/28 - 17:14:19