صفحه اصلی » مقالات » چگونه مصرف ترافیک اینترنت در ویندوز ۱۰ را به حداقل برسانیم
موضوعات
چگونه مصرف ترافیک اینترنت در ویندوز ۱۰ را به حداقل برسانیم   573

توجه داشته باشید که مصرف ناخواسته‌ی ترافیک در ویندوز ۱۰ تنها به بروزرسانی‌های سیستم عامل محدود نمی‌شود؛ بلکه با عوامل متعددی از جمله بروزرسانی اپلیکیشن‌ها از طریق استور و حتی آپلود آپدیت‌های دانلود شده (!) هم روبرو هستیم. در ادامه روش‌های به حداقل رساندن ترافیک اینترنت در ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.

۱. غیر فعال کردن آپدیت‌های اتوماتیک

هرچند بنا به دلایل امنیتی توصیه می‌شود همواره سیستم عامل خود را آپدیت نگه دارید، اما اگر هزینه‌های کمرشکن ترافیک اینترنت و مشکلات دیگر (که در بالا به آن‌ها اشاره شد) باعث می‌شود از خیر امنیت بگذرید، راه‌های مختلفی برای غیر فعال کردن آپدیت‌های اتوماتیک در ویندوز ۱۰ وجود دارد.

روش‌هایی مانند استفاده از Group Policy و غیر فعال کردن آپدیت‌ها از طریق رجیستری، علاوه بر پیچیدگی برای کاربران عادی، تنها در نسخه‌ی Professional در دسترس هستند. بنابراین تنها به آموزش روش "جلوگیری از دانلود آپدیت بر روی یک کانکشن خاص" بسنده می‌کنیم؛ چرا که علاوه بر آسان بودن، در تمامی نسخه‌های ویندوز ۱۰ از جمله نسخه‌ی Home هم در دسترس است. نکته‌ی جالب دیگر در رابطه با این روش این است که با استفاده از آن نیازی به رعایت موارد ۲، ۳ و ۴ این لیست وجود ندارد.

وقتی یک کانکشن را برای ویندوز "اندازه‌گیری شده" (metered) تعریف کنید، ویندوز دیگر به صورت اتوماتیک از طریق آن کانکشن آپدیت نخواهد شد. برای فعال کردن گزینه‌ی Metered Connection از طریق Settings به قسمت Network & Internet رفته و در همان قسمت مربوط به تنظیمات Wi-Fi روی Advanced Options کلیک کرده تا گزینه‌ی Metered Connection را پیدا کنید.

با فعال کردن این گزینه، در واقع ویندوز تشخیص می‌دهد که کانکشن مورد نظر شما پولی است. این تنظیمات روی کانکشن باقی خواهند ماند و قطع و وصل شدن تاثیری بر وضعیت آن نخواهد داشت؛ اما به محض اینکه از طریق یک کانکشن غیر "اندازه‌گیری شده" به اینترنت متصل شوید، ویندوز مجدداً شروع به آپدیت کردن خودش خواهد کرد.

هر موقع که تصمیم به آپدیت ویندوز گرفتید می‌توانید تنظیمات را به حالت قبل برگردانید. برای مثال می‌توان در میانه‌های شب با مراجعه به مسیری که در بالا به آن اشاره شد و غیر فعال کردن گزینه‌ی Metered Connection به ویندوز اجازه بدهید تا خودش را آپدیت کند و پس از آپدیت، مجدداً وضعیت کانکشن را به metered تغییر دهید.

همچنین می‌توان در همان حالت کانکشن اندازه‌گیری شده هم به صورت دستی آپدیت‌ها را دریافت کرد. اگر در این حالت به قسمت آپدیت ویندوز بروید با این پیغام روبرو خواهید شد:

"آپدیت‌هایی موجود هستند. وقتی که از یک کانکشن اندازه‌گیری شده استفاده نکنید آن‌ها را دانلود خواهیم کرد، یا اینکه می‌توانید همین حالا [مقدار حجم آپدیت‌های موجود] را با استفاده از همین کانکشن دانلود کنید (شاید برایتان هزینه داشته باشد). ممکن است برای دانلود برخی آپدیت‌ها همچنان نیاز به اتصال به وای‌فای غیر اندازه‌گیری شده باشد."

می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی Download، ویندوز را حتی در این حالت هم آپدیت کنید.

۲. جلوگیری از آپدیت و نصب برخی درایورهای خاص

در جدیدترین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، درایورها هم از طریق "ویندوز آپدیت" به صورت اتوماتیک دانلود و نصب می‌شوند. نصب درایور به صورت ناخواسته ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود. برای مثال فرض کنید درگیر انجام یک کار جدی هستید و ناگهان با سیاه شدن صفحه متوجه می‌شوید جدیدترین نسخه‌ی درایور گرافیکی در حال نصب است. یا اینکه حالتی را در نظر بگیرید که نسخه‌ی خاصی از درایور ترک‌پد روی لپ‌تاپ‌تان کارآیی مطلوب و مورد نظر شما را دارد، اما هر بار که آن را نصب می‌کنید، ویندوز آن را قدیمی تشخیص داده و به یک نسخه‌ی ناکارآمد آپدیت می‌کند. اگر ویندوز ۱۰ اصرار به نصب آپدیت یا درایور خاصی روی سیستم شما دارد که باعث بروز مشکلاتی می‌شود، می‌توانید با استفاده از ابزار ارائه شده توسط خود مایکروسافت جلوی نصب آن آپدیت خاص را بگیرید.

۳. جلوگیری از آپلود آپدیت‌های دانلود شده

ویندوز ۱۰ از قابلیت دانلود نظیر به نظیر (peer-to-peer) برای آپدیت‌های سیستم عامل و اپ‌های ویندوز استور استفاده می‌کند. آپدیت سیستم عامل به صورت peer-to-peer در حقیقت یک قابلیت بسیار جالب و کاربردی است. اگر به یکشبکه‌ی داخلی (Local Network) متصل هستید، تنها کافی است تا یکی از کامپیوترها آپدیت‌ها را دریافت کند تا بتواند آن را با دیگر کامپیوترهای متصل به شبکه به اشتراک بگذارد. دانشگاهی را در نظر بگیرید که به جای اینکه مجبور باشد چندصد کامپیوتر خود را به صورت جداگانه آپدیت کند، با آپدیت تنها یک سیستم، تمامی سیستم‌هایش را آپدیت کرده و در هزینه‌ی ترافیک اینترنت خود صرفه جویی کند.

اما آپدیت peer-to-peer تنها به شبکه‌ی محلی محدود نمی‌شود. ویندوز به صورت پیش‌فرض از اینترنت شما برای آپلود آپدیت‌ها به کامپیوتر دیگران استفاده می‌کند و گزینه‌ی غیر فعال کردن آن را تا عمق ۵ کلیک در اعماق سیستم عامل مخفی کرده است. ممکن است ویژگی آپدیت peer-to-peer برای شبکه‌های داخلی مانند ادارات و سازمان‌ها ویژگی جالبی باشد، اما شاید یک کاربر عادی نخواهد ترافیک اینترنت خود را برای کمک به خلوت شدن سرورهای مایکروسافت هدر بدهد.

برای تغییر وضعیت پیش‌فرض به Settings رفته و روی “Update & security” کلیک کنید. در همان قسمت Windows Update روی “Advanced options” کلیک کنید.
به انتهای پنجره رفته و “Choose how updates are delivered” را انتخاب کنید.
می‌توانید گزینه‌ی “Updates from more than one place”را کلاً غیر فعال کنید؛ هرچند توصیه می‌کنیم گزینه‌ی “PCs on my local network” را انتخاب کنید.
با خاموش کردن گزینه، آپدیت peer-to-peer کلاً غیر فعال خواهد شد و شما فقط آپدیت‌ها را از سرورهای مایکروسافت دریافت خواهید کرد و چیزی را هم آپلود نخواهید کرد، اما با انتخاب گزینه‌ی “PCs on my local network” اگر سیستم دیگری هم در شبکه‌ی محلی شما وجود داشته باشد، آپدیت‌ها بین سیستم‌ها به اشتراک گذاشته خواهد شد و در مصرف ترافیک اینترنت صرفه‌جویی خواهد شد. توجه داشته باشید که در این حالت هم کامپیوتر شما هیچ آپدیتی را به اینترنت آپلود نخواهد کرد.




انتشار: 1394/10/07 - 16:31:44