صفحه اصلی » مقالات » نسل جديد خدمات و نرم افزارهاي مايکروسافت براي همه
موضوعات
نسل جديد خدمات و نرم افزارهاي مايکروسافت براي همه   614

 افزايش انتشار ويروس هاي رايانه اي و هرزنامه ها موجب شده شرکت هاي بزرگي نظير مايکروسافت تلاش و سرمايه گذاري هاي خود را براي جلوگيري از اين روند افزايش دهند. شرکت مايکروسافت در سال هاي اخير با به کارگيري کارشناسان زبده و کارآمد کوشيده است به ميزان زيادي از ارسال برنامه هاي مخرب اينترنتي و رايانه اي جلوگيري کند. اما در بين کساني که هم اکنون در بخش هاي امنيتي غول نرم افزاري جهان فعاليت مي کنند «ميچالا الکساندر» نقشي مهم و اساسي برعهده دارد. وي که هم اکنون به عنوان مدير بخش امنيتي شعبه مايکروسافت در بريتانيا محسوب مي شود يکي از کليدي ترين پست هاي بزرگ ترين شرکت توليدکننده نرم افزار در دنيا را بر عهده دارد و بر اين اساس به عنوان يکي از مهم ترين عناصر در دنياي امنيت رايانه اي محسوب مي شود.
مايکروسافت برخلاف تلاش هايي که در سال هاي اخير انجام داده تا برنامه هاي خود را در مقابل حملات و خطرات اينترنتي ايمن کند، کارشناسان اين مرکز احتمال مي دهند ميزان خسارات مالي وارده به آنها از جانب ويروس ها و هرزنامه ها و همچنين استفاده غيرقانوني از نرم افزارها سالانه به 250 ميليون پوند مي رسد.
به منظور جلوگيري از اين خسارت هاي مالي ، نه تنها الکساندر بلکه تيم تخصصي امنيتي مايکروسافت که همکاري هاي نزديکي را با اتحاديه نرم افزارهاي تجاري انجام مي دهند تلاش هاي فراواني مي کنند از هرگونه استفاده غيرقانوني از نرم افزارها جلوگيري کنند و با وضع قوانين سخت و محکم و البته جريمه هاي سنگين بتوانند جلوي هرگونه تخلف در اين زمينه را بگيرند.
به عقيده الکساندر همواره افرادي وجود دارند که به مجوزهاي صادر شده از جانب مايکروسافت توجه نمي کنند و فکر مي کنند در قبال استفاده از محصولات مايکروسافت نبايد پولي را به آنها پرداخت کنند. حتي اگر شرکت هاي بزرگ نرم افزاري مثل مايکروسافت بهاي استفاده از محصولات خود را پايين بياورند، همچنان افرادي وجود خواهند داشت که در اين زمينه تخلف کنند. بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، حتي در مورد نرم افزارهاي بسيار ارزان نيز امروزه تخلف صورت مي گيرد و کاربران بدون توجه به مجوزها، نرم افزارها را به کار مي برند. به هر حال جمعي از کاربران هستند که همواره به قوانين صادر شده براي استفاده از نرم افزارها توجه مي کنند و همواره با پرداخت هزينه هاي تعيين شده براي دريافت مجوزها، نرم افزارها را به کار مي برند.
«گيوين بکت» مدير بخش فناوري اطلاعات شوراي شهر بريستول در کنفرانس «پيشرفت استانداردهاي ساختار فناوري اطلاعات» (OASIS) که سال گذشته برگزار شد ،اعلام کرد: «حرکت شرکت هاي مختلف به سمت توليد نرم افزارهاي متن باز و احتمال رسيدگي هاي مايکروسافت به محصولات اين شرکت ها نگراني هاي فراواني را ايجاد کرده است.»
اگر چه برخي کارشناسان معتقدند اين گفته به طور قطع صحت ندارد اما بايد توجه داشت مديريت سرمايه هاي نرم افزاري يکي ديگر از بخش هاي تجاري محسوب مي شود که امروزه مورد توجه شرکت هاي نرم افزاري قرار گرفته است.
مايکروسافت هم اکنون تمرکز فراواني به پيش خريد نرم افزارها، نحوه فروش آنها و محل فروش اين قبيل محصولات دارد. بخش هايي که به محصولات شرکت هاي مختلف رسيدگي مي کنند بيشتر به شرکت هاي وابسته به مايکروسافت واگذار شده است اما در عين حال بايد توجه داشت مايکروسافت هرگز قصد انجام چنين کارهايي را نداشته و به نحوه توليد محصولات متن باز در ديگر مراکز کامپيوتري رسيدگي نمي کند.
در حال حاضر بيشترين مشکلاتي که از جانب نرم افزارهاي تقلبي شامل شرکت مايکروسافت مي شود، به سيستم هاي عامل ويندوز XP و 2003 برمي گردد. اما درعين حال بايد اعتراف کرد به تازگي گزارشاتي از استفاده هاي غيرقانوني از سيستم عامل ويندوز 2000 و حتي نسخه 64 بيتي آن به گوش رسيده است. علاوه بر اين برنامه هايي نظير Visio و Project وجود دارند که نسخه جعلي آنها وارد بازار شده است. با توجه به عرضه نگارش هاي جديد از محصولات مايکروسافت، تمايل کاربران به استفاده از نسخ قديمي اين برنامه ها کاهش يافته و براين اساس ديده مي شود تخلف در مورد سيستم عامل ويندوز ويستا و همچنين مجموعه نرم افزاري Office 2007 بيشتر از ديگر محصولات اين شرکت است. هم اکنون کارشناسان مايکروسافت مي کوشند احتمال بروز هرگونه تخلف در مورد سيستم عامل ويندوز ويستا را کاهش دهند که تا اندازه زيادي موفق بوده اند.
شرکت مايکروسافت در ماه آوريل برنامه Windows Genuine Advantage(WGA) را به بازار معرفي کرد. اين برنامه به کاربران امکان مي داد با ثبت نام در اين بخش، از امکانات فراوان رايانه اي و اينترنتي بهره مند شوند. با اين جريان امکان بارگذاري برخي برنامه ها براي آن دسته از کاربراني که در اين سرويس ثبت نام نکرده بودند از بين رفت. مدت کوتاهي پس از عرضه اين برنامه، هکرها موفق شدند به اين برنامه دسترسي پيدا کنند و ميزان آسيب پذيري در آن را افزايش دهند.
به عقيده کارشناسان مايکروسافت، همواره با عرضه يک محصول جديد هکرها تلاش هاي جديدي را ضد آن انجام مي دهند اما بايد توجه داشت که WGA يک برنامه اختياري است و کاربران تنها در صورت تمايل شخصي آن را نصب خواهند کرد. اگر يک کاربر نيازي به استفاده از اين محصول ندارد، بدون آنکه مشکلي برايش ايجاد شود مي تواند اين نرم افزار را پاک کند.
در حال حاضر بيشتر کاربران از طريق بارگذاري به اين نرم افزار دسترسي پيدا مي کنند اما اگر کاربران در کنار اين محصول Windows Defender را بارگذاري کنند، رايانه شخصي خود را در مورد هرگونه حملات احتمالي بيمه خواهند کرد. اين محصول شامل تمامي وصله هاي امنيتي مي شود.
مايکروسافت اين روزها به دنبال راهي است که به کمک آنها بتواند روش هاي نويني را براي عرضه مجوز هاي نرم افزاري خود ارائه دهد. اين شرکت در طول سال هاي گذشته کوشيده است همواره به عنوان سرآمد بازارهاي رايانه اي و اينترنتي خود را به جهانيان معرفي کند.
پايگاه اينترنتي ZDnet بريتانيا که از سايت هاي نزديک silicon.com محسوب مي شود، به تازگي مطالبي را در مورد مشکلات موجود براي خريد رايانه اي که روي آن سيستم عامل مايکروسافت نصب نشده، منتشر کرده است و مي گويد کاربران براي خريد رايانه هاي فاقد اين برنامه با سختي هاي فراواني مواجه مي شوند.
الکساندر در اين باره مي گويد: «من بسياري از کاربران را مي شناسم که تلاش مي کنند نسل جديد رايانه هايي را خريداري کنند که روي آنها سيستم عامل مايکروسافت نصب شده باشد. من تمايل زيادي به عرضه محصولاتي که اين قبيل نرم افزارها روي آن نصب نشده، ندارم که البته اين يک نظر شخصي است.»
بر اساس گزارش هاي منتشر شده از سوي مرکز مطالعات و تحقيقات مايکروسافت، استفاده از نسل جديد نرم افزارها و ابزارهاي کاربردي که بيشتر آنها مبتني بر اينترنت هستند را بايد به يک امر شخصي تبديل کرد. غول نرم افزاري جهان در حال حاضر قصد دارد به مردم نشان دهد خريد يک نرم افزار از جانب آنها و پرداخت هزينه اي که براي يک نرم افزار در نظر گرفته مي شود، تا چه اندازه مي تواند در اين زمينه مهم باشد. به طور حتم اين کار بسيار سخت خواهد بود اما در بيشتر مواقع مردم به سخنان کارشناسان مايکروسافت احترام مي گذارند و اين امر موجب شده تا مديران اين شرکت دلگرمي بيشتري پيدا کنند.
به هر حال بايد توجه داشت، بزرگ ترين عاملي که موجب شده شرکت مايکروسافت در طول سال هاي گذشته محصولات بيشتر و بهتري را روانه بازار کند، کاربران بوده اند. درحالي که مايکروسافت مي کوشد با عرضه محصولات جديد تنها به نياز مخاطبان پاسخ دهد، بي توجهي از جانب آنها موجب خواهد شد امکان توليد نرم افزارهاي بهتر براي اين شرکت از بين برود. شرکت مايکروسافت با وضع قوانين محکم و ايجاد مبالغ مختلف براي نرم افزارها تلاش مي کند بستر لازم براي توليد محصولات بهتر در آينده را فراهم آورد. اميدواريم ميزان تخلفات نرم افزاري در آينده کمتر شود.


انتشار: 1394/10/09 - 19:42:01