صفحه اصلی » مقالات » پد لمسی که به زندگی ماوس و صفحه‌کلید پایان می‌دهد+تصویر
موضوعات
پد لمسی که به زندگی ماوس و صفحه‌کلید پایان می‌دهد+تصویر   461
جایگزینی برای صفحه‌کلید و ماوس

پد لمسی که به زندگی ماوس و صفحه‌کلید پایان می‌دهد

اگر از علاقه‌مندان دنیای فناوری باشید، به خوبی از این موضوع اطلاع دارید که برای مدت زمان طولانی نمی‌توانید به یک فناوری دل‌خوش کنید. شمارش معکوس برای فناوری‌ها از همان روزی آغاز می‌شود که آن‌ها پا به عرصه ظهور می‌نهند. در میان فناوری‌های مختلف دنیای امروز ماوس و صفحه‌کلید توانسته‌اند همچنان به حیات خود ادامه دهند. اما به نظر می‌رسد دنیای فناوری به دنبال جایگزینی برای این دو ابزار قدیمی است.



صفحات لمسی با وجود مزایای فراوانی که دارند، اما هنوز هم نمی‌توانند به عنوان یک راه‌کار جامع و جایگزین برای صفحه‌کلیدها مورد استفاده قرار گیرند. اما به نظر می‌رسد استارت‌آپی در نظر دارد این دیدگاه را تغییر دهد. به‌طوری که موفق شده است یک صفحه لمسی حساس و قدرتمند را در این زمینه طراحی کند. صفحه‌ای لمسی که توانایی تبدیل شدن به پیانو یا یک بوم نقاشی را دارد. پد لمسی Sensel’s Morph نه تنها توانایی تحمل سطوح مختلفی از فشار را دارد بلکه این توانایی را نیز دارد تا سطوح مختلفی از فشار را درک کند. همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، داده‌های لمسی یک دست به خوبی توسط این صفحه شناسایی می‌شوند.


این پد لمسی حساس به ضربه در اندازه یک تبلت‌ کوچک بوده و این توانایی را دارد تا به عنوان یک صفحه کلید QWERTY (صفحه‌کلیدهای استاندارد امروزی است که به نام QWERTY نامیده می‌شوند)، یک بوم نقاشی یا قالب‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. شرکت Sensel در نظر دارد این گجت را که اندازه‌ای در حد یک آی‌پاد داشته و Sensel Morph نامیده می‌شود را به عنوان جایگزینی برای ماوس، صفحه‌کلید یا یک صفحه‌نمایش لمسی معمولی پیش‌نهاد کند.


به‌طوری که این صفحه ‌لمسی به عنوان رابط کاربر برای انجام هر نوع تعاملی مابین کامپیوترها و تبلت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بر خلاف صفحات لمسی خازنی که امروزه در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و برای شناسایی اشیایی شبیه به استایلوس‌های ویژه و انگشتان دست مورد استفاده قرار می‌گیرند، Sensel Morph بر روی شبکه‌ای از 20 هزار حس‌گر نیرومند و کوچک متمرکز شده است. شبکه‌ای که به راحتی توانایی درک شدت نیرو و اشیایی نظیر قلم‌ها، مدادها و انگشتانی که آن‌را لمس می‌کند را دارد. پوشش انعطاف‌پذیر آهن‌ربایی که در بالای این پد قرار دارد به آن اجازه می‌دهد شبیه به یک پیانو یا یک درام ماشین به نظر برسد، نرم‌افزاری که روی Morph اجرا می‌شود، وظیفه انتقال لمس فیزیکی صفحه و ترسیم آن‌ها به رابط‌های مختلف را دارد. (این پد در هر لحظه توانایی شناسایی 16 نقطه تماس را دارد.)
ایلیا روزنبرگ مدیرعامل Sensel  درباره این پد گفته است: «پد ساخته شده توانایی بسیار بالایی در پیاده‌سازی تعاملات قدرتمند دارد. به‌طوری که توانایی درک فشاری که با استفاده از یک قلم نقاشی وارد می‌شود را دارد.»


 حس‌گرهای Morph نیرو، مکان و شکل هر نوع تماسی که از سوی انگشت یا اشیای مختلف وارد می‌شوند را اندازه‌گیری می‌کند. برای این منظور یک لایه پلیمری توسط این شرکت طراحی شده است که در بالای حس‌گرها قرار گرفته و به آن‌ها کمک می‌کند محدوده گسترده‌ای از نقاط تماس را ضبط کند. به این ترتیب کاربران مجبور نیستند به قسمت پایین پد فشار بیشتری وارد کرده تا حس‌گر آن‌را ضبط کند. Morph از طریق یک کابل USB یا به صورت بی سیم از طریق بلوتوث توانایی اتصال به لپ‌تاپ یا تبلت را دارد.


در حال حاضر تعداد محدودی دستگاه با پشتیبانی از این دستاورد Sensel طراحی شده‌اند. اما برای آن‌که این محصول 245 دلاری به تولید انبوه برسد و در مقیاس بزرگ تجاری به بازار عرضه شود به بودجه زیادی نیاز است. در حال حاضر این پد می‌تواند در قالب رابط‌های اصلی یک کامپیوتر شبیه به ترک‌پد، صفحه‌کلید QWERT و ابزار MIDI مورد استفاده قرار گیرد.


نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که لمس حس‌گر Morph شبیه به فشار یک دکمه نیست، به عبارت دیگر اگر با انگشت‌تان آن‌را لمس کرده یا ابزاری روی آن قرار دهید، هیچ‌گونه احساسی نخواهید داشت. البته شرکت برای این مشکل راه‌کاری را در نظر گرفته است تا این فرآیند را به صورت مجازی شبیه‌سازی کند. ( برای بسیاری از کاربران فشار دادن کلیدها و صدایی که از صفحه‌کلید بر می‌خیزد، حس خاصی دارد.) Sensel بر این باور است که این ابراز برای افرادی که با موضوعاتی نظیر انیمشین، بازی‌های ویدویی و موزیک سر و کار دارند، یک ابزار مهم و ضروری به شمار می‌رود. شرکت امیدوار است مردم این ابزار را به صورت سفارشی مورد استفاده قرار دهند. آن‌ها در نظر دارند دسترسی کاربران به نسخه سفارشی را امکان‌پذیر ساخته و کاربران آن‌را با دیگران به اشتراک قرار دهند.
 



انتشار: 1394/10/10 - 18:54:10