صفحه اصلی » مقالات » آموزش فعال‌سازی System Restore در ویندوز 10
موضوعات
آموزش فعال‌سازی System Restore در ویندوز 10   520

رفع مشکلات سیستمی

آموزش فعال‌سازی System Restore در ویندوز 10


به نظر می‌رسد مایکروسافت در ویندوز 10 قابلیت بازیابی سیستم (System Restore) را به صورت پیش‌فرض غیر فعال کرده است. حداقل روی بعضی از کامپیوترها که این‌طور است. قابلیت بازیابی سیستم از نسخه ME با ویندوز است و از فایل‌های سیستمی پشتیبان می‌گیرد و در صورت بروز مشکل شما را قادر می‌سازد بازیابی انجام دهید. ویندوز 10 هم هنوز قابلیت بازیابی سیستم را در خود دارد، و اگر آن را یک تضمین امنیتی می‌دانید می‌توانید دوباره فعالش کنید. ویندوز 10 همچنین قابلیت‌های بازیابی دیگری نیز دارد که در کم کردن اتکای شما به System Restore به کمک‌تان می‌آید.
چرا مایکروسافت System Restore را غیرفعال کرد؟
مایکروسافت توضیح نداده که چرا System Restore را به صورت پیش‌فرض فعال نکرده است. اما یک حدس‌هایی می‌شود زد. System Restore برای ساخت پشتیبان‌ها فضای نسبتا زیادی را بر روی دیسک اشغال می‌کند، و مایکروسافت در تلاش است تا فصای مورد نیاز برای ویندوز 10 را کاهش دهد. مایکروسافت می‌خواهد ویندوز 10 بر روی دستگاه‌هایی اجرا شود که فضای ذخیره‌سازی بسیار کم، حتی در حد 16 گیگابایت دارند، تا بتواند با کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های آندرودی رقابت کند.
به لطف دیگر قابلیت‌های ویندوز 10 که می‌توانند ویندوز شما را بدون نیاز به نصب مجدد تر و تازه کنند، System Restore حالا کمتر الزامی است. قابلیت ریست کامپیوتر در ویندوز 10 یکی از همین ویژگی‌ها است که بدون نیاز به پاک کردن فایل‌های‌تان یک سیستم سرحال در اختیارتان می‌گذارد.
چگونگی فعالسازی System Restore
شما می‌توانید از کنترل پانل System Restore را مجددا فعال کنید. با انجام این کار شما برای پشتیبان‌گیری‌ها به مقداری فضا بر روی سیستم‌تان نیاز دارید؛ بنابراین شاید بهتر باشد آن را بر روی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های ارزان قیمتی که فضای ذخیره‌سازی کمی دارند فعال نکنید. البته در کامپیوترهایی با هارد درایوهای جا دار مشکلی نخواهید داشت.
به خاطر داشته باشید که این قابلیت به طور پیش‌فرض غیرفعال بوده، پس درحال پشتیبان‌گیری نبوده است. اگر در حال حاصر با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، فعال کردن System Restore کمکی به شما نمی‌کند چرا که پشتیبان‌های قدیمی برای بازیابی را در اختیار ندارید. وقتی این قابلیت را فعال می‌کنید System Restore شروع به ساختن پشتیبان جدید از وضعیت فعلی شما در همین حالت مشکل‌دار می‌کند. System Restore فقط زمانی می‌تواند به کمک شما بی‌آید که قبل از بروز مشکل فعال شده باشد.
این گزینه در برنامه تنظیمات وجود ندارد و فقط از طریق کنترل پانل در دسترس است. سریع‌ترین راه برای دسترسی به System Restore این است که منوی استارت یا صفحه استارت را باز کنید و با تایپ عبارت Restore آن را جستجو کنید، و بر روی میان‌بر Create a restore point کلیک کنید. شما همچنین می‌توانید کنترل پانل را باز کرده، به بخش System بروید، و در نوار کناری بر روی لینک System Protection (حفاظت از سیستم) کلیک کنید.


با باز کردن این پنجره خواهید دید که حفاظت سیستم برای درایو سیستمی ویندوز 10 و دیگر درایوهای کامپیوترتان خاموش (Off) است. درایو سیستمی‌تان را انتخاب کرده و برای فعال کردن آن بر روی دکمه Configure کلیک کنید.


بر روی گزینه Turn on system protection (روشن کردن حفاظت سیستمی) کلیک کرده و میزان فضایی را که می‌خواهید برای ساخت نقاط بازیابی اختصاص دهید، انتخاب کنید. هرچه فضای کمتری در اختیار بگذارید، نقاط بازیابی کمتری ایجاد و نگهداری می‌شود. بر روی OK کلیک کنید تا System Restore فعال شود.


برای اسفاده از System Restore در آینده کافی است به همان پانل System Protection که در قدم قبل از آن استفاده کردید بروید. بر روی دکمه System Restore که حالا دیگر خاکستری (غیرفعال) نیست؛ کلیک کنید و اکنون می‌توانید از این بخش به هر نقطه بازیابی که مایلید بازگردید. اگر ویندوز به صورت عادی بوت نمی‌شود یا اصطلاحا بالا نمی‌آید، می‌توانید وارد Safe Mode شده و System Restore را اجرا کنید.
راه‌های دیگر برای رفع اشکالات سیستمی
اگر می‌خواستید برای رفع یک اشکال از System Restore استفاده کنید اما متوجه شدید که قبلا غیر فعال بوده است مجبورید اشکالات سیستمی را از طرق دیگر رفع کنید.
اگر مشکل اخیرا با انجام یک به‌روزرسانی رخ داده می‌توانید آن به‌روزرسان ویندوز را حذف کنید یا به build قبلی ویندوز بازگردید. این روش مشکلات ناشی از به‌روزرسانی‌های ویندوز و تداخل آن‌ها با سخت‌افزار یا نرم‌افزاری مشخص را رفع می‌کند.
اگر فایل‌های سیستمی خراب شده باشند می‌توانید با استفاده از فرمان SFC فایل‌های سیستمی را چک کرده و بصورت خودکار تعمیر کنید.
اگر برنامه یا درایور سخت‌افزاری نصب کرده‌اید و مشکل پس از آن آغاز شده می‌توانید به کنترل پانل بروید و آن برنامه یا درایور را حذف کنید.


اگر ویندوز به درستی بوت نمی‌شود و هیچ‌کدام از این کارها را نمی‌توانید انجام دهید؛ می‌توانید وارد Safe Mode شده و یا از گزینه‌های صفحه advanced startup استفاده کنید. اگر ویندوز بطور عادی بوت نشود این گزینه‌ها بصورت خودکار ظاهر می‌شوند.
راه‌های زیاد دیگری برای عیب‌یابی و رفع اشکال ویندوز 10 وجود دارد. اما یک راهکار قطعی استفاده از ابزار Reset this PC (تنظیم و اجرای مجدد کامپیوتر) در برنامه تنظیمات است. این کار ویندوز 10 را از ریشه پاکسازی کرده و به تنظیمات کارخانه بازمی‌گرداند. شما مجبور خواهید شد تا نرم‌افزارهای‌تان را مجدد نصب کرده و تنظیمات سفارشی را از نو انجام دهید. اما فایل‌های شخصی‌تان دست نخورده می‌مانند. مشکل هرچه که باشد، این کار تمام فایل‌های سیستمی ویندوز 10 را به حالت پیش‌فرض‌شان بازمی‌گرداند.


System Restore همیشه یک راهکار اضطراری بوده که به جای رفع مشکل، فقط سیستم را به عقب باز می‌گرداند، و مقداری هم فضای ذخیره‌سازی را هدر می‌دهد. اما قطعا غیرفعال بودن آن بصورت پیش‌فرض، فقدانی است که اجرای پشتیبانی‌های فنی را مشکل می‌کند. این قابلیت سریع‌ترین راه برای رفعِ گیر و گرفت‌های کامپیوتر است.
 




انتشار: 1394/10/14 - 18:53:43