صفحه اصلی » مقالات » CES 2016: کلاه ایمنی واقعیت مجازی بی‌ام‌و برای موتورسیکلت‌سواران
موضوعات
CES 2016: کلاه ایمنی واقعیت مجازی بی‌ام‌و برای موتورسیکلت‌سواران   518

CES 2016: کلاه ایمنی واقعیت مجازی بی‌ام‌و برای موتورسیکلت‌سواران



در حالی‌که خودروها دائما در حال پیشرفت هستند و هر روز خبر جدیدی از یک فناوری تازه در این صنعت می‌شنویم؛ موتور‌سیکلت از قافله عقب مانده است. البته تا قبل از نمایشگاه CES 2016 این‌گونه بود. اما حالا به لطف کمپانی بی‌ام‌و شاهد اولین کلاه‌ ایمنی مفهومی هستیم که از لیزر در چراغ جلو و صفحه‌نمایش شفافی استفاده می‌کند تا دیتای مورد نیاز راننده را بدون این‌که باعث بی‌توجهی وی به مسیر شود در اختیارش قرار دهد.

کلاه ایمنی هاد (HUD)

بی‌ام‌و از فناوری هاد که پیش از این در خودروهای خود استفاده کرده در این کلاه ایمنی مفهومی جدید نیز استفاده کرده است. درست مانند همان رویه‌ای که در خودروی بی‌ام‌و دیده بودیم در این‌جا نیز اطلاعات در مسیر نگاه راننده نمایش داده می‌شود. با این اطلاعات راننده می‌تواند در لحظه از فشار باد لاستیک‌ها؛ سطوح روغن و سایر سوخت‌ها؛ سرعت و دنده‌ای که با آن حرکت می‌کند؛ محدودیت سرعت؛ شناخت تابلوهای نصب شده در خیابان به‌علاوه اخطار در مورد خطرات قریب‌الوقوع آگاه باشد.


اما تمام شگفتی‌های این فناوری به همین‌جا ختم نمی‌شود. به گفته بی‌ام‌و این کلاه قادر است تا اطلاعات در لحظه مانند اعلان خطر نسبت به خطرات ناگهانی قریب‌الوقوع را به راننده منتقل کند. این کلاه ایمنی از دو دوربین در جلو و پشت برخوردار است. دوربین جلو می‌تواند ایمنی راننده را تضمین کرده و اطلاعات مربوط به رانندگی را ثبت و ضبط کند.


اما در آینده دوربینی که در پشت قرار گرفته می‌تواند به‌عنوان دوربین دیجیتال آینه عقب به‌کار گرفته شود. راننده موتورسیکلت با کمک کنترلری که در سمت چپ فرمان قرار گرفته اطلاعات مسیر پیش‌روی خود را به‌صورت وایرلس در هاد می‌بیند.


این فناوری بدن آن‌که مخل آسایش و ایمنی راننده باشد به او کمک می‌کند تا سفری راحت و بدون خطر را پشت سر بگذارد. از طرفی بی‌ام‌و اعلام کرده که طی چند سال آینده نسل بعدی فناوری هاد را معرفی می‌کند.

کمی درباره لیزر صحبت کنیم

اما نوبت به بخش لیزر می‌رسد. موتورسیکلت BMW 1600 GLT از همان فناوری لیزر در چراغ جلو استفاده می‌کند که پیش از این در خودروهای سری ۷ و ۸ که در خارج از آمریکا تولید شده‌اند دیده شده است.


لیزر در مقایسه با چراغ‌ LED نه‌تنها نور روشن‌تر و سفیدتر تولید می‌کند؛ بلکه قدرت روشنایی آن به‌حدی است که می‌تواند تا فاصله 600 متری را روشن کند. اما چراغ استاندارد موتورسیکلت به اندازه نصف این فاصله را روشن می‌کند. هرچند این فناوری در حال حاضر در حد یک مدل مفهومی است؛ اما بی‌ام‌و به‌دنبال تست پروژه موتورسیکلت لیزری خود است. این یعنی بی‌ام‌و می‌خواهد بین هزینه و منفعت توازن ایجاد کند.

 
 



انتشار: 1394/10/17 - 18:49:05