صفحه اصلی » مقالات » رسیدن به فرکانس 12 گیگاهرتز با حافظه‌های گرافیکی جدید GDDR5X
موضوعات
رسیدن به فرکانس 12 گیگاهرتز با حافظه‌های گرافیکی جدید GDDR5X   522

رسیدن به فرکانس 12 گیگاهرتز با حافظه‌های گرافیکی جدید GDDR5X

 
 
محدودیت سیلیکونی، پهنای باند پایین و زمان تاخیر سه مولفه‌‌ای است که بر سر راه حافظه‌های گرافیکی حال حاضر قرار دارند. این سه عامل بزرگ‌ترین موانع در برابر افزایش پهنای باند و سرعت نقل و انتقال داده‌ها در حافظه‌‌های بکار رفته در کارت‌های گرافیک هستند. هر چند دو شرکت انویدیا و ای‌ام‌دی در حال عبور از حافظه‌های کنونی GDDR5 و به‌کارگیری نسل جدید حافظه‌های HBM‌ هستند؛ اما خبر امکان ایجاد پهنای باند دو برابری و فرکانس بالاتر در حافظه‌های GDDR5، نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. این در حالی است که برخی از تراشه‌سازان نظیر میکرون، مدت‌ها است که کار مطالعاتی و عملیاتی برای تولید نسل بعدی تراشه‌های گرافیکی یعنی GDDR6 را آغاز کرده‌اند.
شرکت میکرون یکی از خوشنام‌ترین سازندگان تراشه‌های حافظه گفته که در استاندارد GDDR5X نرخ دسترسی اطلاعات به 64 بایت می‌رسد و افزایش دو برابری پهنای باند نسبت به نسل کنونی (32 بایت) باعث خواهد شد تا فرکانس کاری حافظه‌ها از 7000 مگاهرتز به 12000 مگاهرتز نیز افزایش یابد. این افزایش فرکانس و پهنای باند در حالی اتفاق می‌افتد که پروسه ساخت تراشه‌ها کمتر از هزینه‌های تولید حافظه‌های HBM است.
اگرچه تولید حافظه‌های جدید GDDR5X‌ در برابر هزینه‌کرد کمتر و دریافت پهنای باند و فرکانس بیشتر، از اولویت‌های مقرون به صرفه تولیدکنندگان کارت گرافیک خواهد بود؛ اما نباید از یاد برد که بهینه‌سازی و افزایش راندمان در حافظه‌های GDDR5‌ در پایان راه است و بدون تردید آینده حافظه‌های گرافیکی مختص به حافظه‌های HBM با فرکانس و پهنای باند بیشتر و مصرف انرژی و زمان تاخیر کمتر خواهد بود. هنوز AMD‌ و انویدیا واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که پذیرش این استاندارد جدید توسط JEDEC و سرمایه‌گذاری برای ساخت این نوع از حافظه‌ها، باعث خواهد شد تا هر دو شرکت تراشه‌ساز مدل‌هایی از تراشه‌های گرافیکی خود را با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های GDDR5X‌ تولید و در اختیار سازندگان کارت گرافیک قرار دهند. ولتاژ اعلام شده برای حافظه‌های جدید نسل پنجم با لیتوگرافی 16 نانومتر و در بخش‌های VDD‌ و VDDQ برابر با 1.35 ولت است. 
 



انتشار: 1394/11/04 - 19:21:01